اطلاعات مورد نیاز جهت طراحی موشن گرافیک چیست؟

طراحی موشن گرافیک

یکی از تیزر های تبلیغاتی مورد علاقه‌ کاربران موشن گرافیک است. این نوع تیزر یک ابزار داستان سرایی فوق‌العاده است. در این سطح، ما آن‌ها را در همه جا از تبلیغات بازرگانی تا شبکه های اجتماعی خواهیم دید. تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک از ساختار بسیاری تشکیل شده است. از سناریو و صدا گرفته تا طراحی و پویا نمایی. اگر هر کدام از این‌ها ضعیف اجرا شوند، ویدیو نهایی شما مؤثر نخواهد بود. در این مقاله اطلاعات مورد نیاز طراحی موشن گرافیک خواهیم پرداخت.

موشن گرافیک چیست؟

تعریف کلی موشن گرافیک در نتیجه نقاشی هایی می باشند که یک داستان را نقل می کنند. داستان موشن گرافیک را می توان با استفاده از تصاویر متحرک بیان کرد. این تصاویر می توانند 2 یا 3 بعدی باشند. موارد زیادی وجود دارد و همین می تواند دلیل علاقه ما به آنها باشد. ساخت موشن گرافیک شگفت انگیز شامل بخش های زیادی می باشد که باید تمام مراحل را رعایت کرد.

طریقه طراحی موشن گرافیک

در طی سال های اخیر، کارشناسان انیمیشن روش های مدرن را برای پیشرفت برند ها. علت ها، توصیف محصولات، خدمات، و موضوعات مختلف خلق کرده اند. موج تیزر های انیمیشن که ساخته می شود. و به مرور در سایت هایی مانند یوتیوب و Vimeo  پیدا می شود. گرافیک متحرک نامیده می شود. با توجه به اینکه ویدیو یکی از تأثیرگذار ترین راه های انتقال اطلاعات می باشد. گرافیک متحرک در اولویت فهرست سازمان ها قرار میگیرد تا مشتریان بیشتری را جذب کند. و سرمایه گذاران و اسپانسر ها را نیز خوشحال می کند. هم اکنون افکت های Adobe مهم ترین ابزار برای تولید گرافیک متحرک می باشد.


مرحله صفر طراحی موشن گرافیک

در این قسمت مشاوره، تحقیقات، برنامه‌ ریزی و زمان ‌بندی پروژه صورت میگیرد.

هنگامیکه یک مشتری وارد دفتر می‌شوند تا درمورد محصولی که می‌خواهد در بازار معرفی کند. و به فروش برساند صحبت کند و رزومه و نمونه کارهای طراحی شده را بررسی کنند. قبل از شروع ساخت موشن گرافیک فهمیدن آنچه مورد نظر مشتری است، بسیار مهم است. زیرا کمک می‌کند تا روند تولید را بهتر مدیریت کرد. و از دوباره‌ کاری و پرداخت هزینه‌ی اضافی جهت تغییرات جلوگیری کرد، و هم‌چنین کار در موقع مقرر تحویل گردد.

تحقیقات پروژه

اولین قدم که باید انجام داد این است که پرسش‌ نامه‌ ای برای مشتریان آماده کنیم. این پرسش‌نامه به ما کمک می‌کند تا اطلاعات اولیه را برای شروع کار جمع آوری کنیم. درصورت امکان جلسه‌ مشاوره حضوری تنظیم کنیم، با این‌کار اطلاعات بیشتری در مورد برند مورد نظر به دست می‌آوریم. و در مورد پروژه به نظرات مشترکی با مشتری می‌رسیم. اگر امکان ملاقات حضوری برای مشتری فراهم نباشد. ما از طریق تماس تلفنی یا ویدیو کنفرانس اطلاعات مورد نیاز را از مشتری دریافت می‌کنیم.

 

تعریف پروژه

پس از اینکه تحقیقات به پایان رسید. تمامی اطلاعات را در یک فایل به نام پروپوزال پروژه جمع ‌بندی و به تیم طراح تحویل داده می شود. این فایل مسیر را برای ما مشخص می‌کند. و به ما کمک می‌کند تا بفهمیم با مشتری در چه مواردی به توافق رسیده‌ایم.

 

برنامه ‌ریزی و زمان‌بندی پروژه

 معمولاً روند طراحی موشن گرافیک یک دقیقه ‌ای، معمولاً بین ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد. این زمان بسته به سناریو یا متن داستان قابل تغییر است. لازم به ذکر است اگر توانایی این را داشته باشیم که سریع‌تر کار کنیم. باید این کار را برای پروژه‌هایی که نیاز به تحویل فوری دارند انجام دهیم. تمام این کارها وابسته به نوع پروژه و مسیر تولید آن است.

 

مرحله اول طراحی موشن گرافیک

در این قسمت سناریو نویسی است. ساخت موشن گرافیک با یک داستان شروع می‌شود، که به چند سناریو تقسیم می‌شود. گرچه زمان تیزر موشن گرافیک معمولاً از ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه است. برای جزئیات گفتگوها یا مسیر داستان یک سناریو نیاز هست. برای یافتن داستان، باید به این سؤالات پاسخ داد.

  • هدف مورد نظر شما از ساخت موشن گرافیک چیست.
  • مخاطب آن چه کسانی هستند.؟
  • می‌خواهم بفهمم که مخاطب چه چیزی را می خواهد فرا بگیرند؟ چه کاری را انجام بدهد.؟
  • می خواهم به مخاطب چه حسی منتقل کنم.؟
  • چگونه و کجا از طراحی موشن گرافیک استفاده خواهیم کرد.؟
  • مدت زمان آن حداکثر چند ثانیه باشد.؟
  • عناصر مهمی که حتماً باید در ویدیو عنوان شوند چه چیز هایی هستند.؟
  • آیا فونت یا رنگ سازمانی خاصی مد نظر هست. ؟
  • محدوده ی بودجه ای که برای این پروژه در نظر گرفته‌ اید چه قدر است.؟
  • زمان تحویل پروژه چه مدت زمان است.؟

هنگامیکه سناریو در حال نوشتن است. باید از تعداد کلمات مطلع باشیم . خیلی قابل تحریک است که تا حد ممکن کلمات را در سناریو جا داد. اما سادگی و وضوح از نکات کلیدی است که باید در نظر گرفت. یکی از مزایای موشن این است که چند راه برای گفتن داستان به ما می‌دهد. موشن گرافیک به ما حرکت، صدا و سایر ابزارهایی را می‌دهد. که با این ابزارها ما می‌توانیم محتوا را خیلی بهتر به مخاطب منتقل کنیم.

همان‌طور که سناریو را طراحی می‌کنیم. باید در نظر بگیریم که کدام بخش از داستان ما بهتر است. از طریق مواردی مانند متن های متحرک,صداگذاری,ترکیب صدا و حرکت و گزینه فقط دیداری می باشد.

 

مرحله دوم ایجاد استوری برد

استوری‌ برد در نتیجه راهی میان یک فیلمنامه مکتوب و جهان تصویری است. در این مرحله داستان را به فریم‌هایی تقسیم می‌کنیم. فریم‌ها را روی تخته‌ سفید به صورت تصویر می‌کشیم. از این طریق سناریو نهایی را قبل از شروع دوباره بررسی خواهیم کرد. و متوجه خواهیم شد که داستان چگونه به فیلم تبدیل خواهد شد. در استوری برد علاوه بر یافتن نحوه‌ی توصیف تصویری داستان. باید بر روی مشخصات سینمایی فیلم. مانند زوایای دوربین، ترکیب‌بندی، تداوم، حرکت اشیاء، شخصیت‌ها، برش‌ها، ژست‌ها، حالات چهره و تا حدی ریتم، کار کرد.

طراحی موشن گرافیک
شکل 1- استوری برد
مرحله سوم طراحی استوری برد

در این قسمت استایل‌ها و رنگ‌ها را به استوری‌ برد اضافه خواهیم کرد. و به دلیل ایده‌ ها داستان را با طرح کشیده شده داریم، می‌توانیم داستان را به طرح‌های واقعی تبدیل کنیم. همه چیز در این مرحله در مراحل‌ نهایی انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه جهت طراحی جزئیات دقیق باید زمان بگذاریم. در این مرحله از کسی که نقاشی‌ها را طراحی کرده هم کمک می‌گیریم تا طراحی را مدیریت کند.

مرحله چهارم ضبط صدا گوینده

اگر طراحی موشن گرافیک به گوینده نیاز دارد. قبل از شروع باید گوینده انتخاب شود. باید تعیین کرد که گوینده خانم باشد یا آقا یا هر دو. و هم‌چنین با توجه به بودجه‌ پروژه سطح گوینده مشخص شود. در ساخت ویدیو می‌توان از گوینده‌  معمولی استفاده کرد، یا گوینده‌های معروف رادیو و صدا و سیما. بعد از انتخاب گوینده، در استودیو تخصصی صدا عملیات ضبط صدا انجام می‌شود.

طراحی موشن گرافیک
شکل 2-- ضبط صدا
مرحله آخر نهایی کردن موشن گرافیک

پس از تمام مراحل بالا مرحله انیمیشن شروع می‌شود. در این مرحله باید یک ایده خوب برای اجرا داشت. که شامل مراحلی همچون سبک انیمیشن,مدت زمان انیمیشن,موسیقی موشن گرافیک و افکت های صوتی موشن گرافیک.

طراحی موشن گرافیک برای معرفی محصولات و خدمات یک برند می‌تواند استفاده شود. قبل از شروع ساخت موشن گرافیک بهتر است با تمام مراحل آشنا باشیم. و برای هر مرحله برآورد هزینه کنید. و با توجه به بودجه و زمان تحویل تصمیم ‌گیری شود که هر مرحله به چه نحوی اجرا شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا