مراحل طراحی موشن گرافیک را به طور کامل تعریف کنید.

طراحی موشن گرافیگ

به طور قطع کسانی که در کار ویدیو مارکتینگ هستند با موشن گرافیک نیز آشنایی دارند. مراحل طراحی موشن گرافیک از یک ایده ساده شروع می‌شود. و درنهایت به ایجاد یک اثر فوق‌العاده برای جذب مشتری منجر می شود. اگر شما هم می‌خواهید یک موشن گرافیست باشید و در نظر دارید که با مراحل آن آشنا شوید. در این مقاله ما به بررسی مراحل طراحی موشن گرافیک خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مفهوم کلی موشن گرافیک

قبل از اینکه مراحل طراحی موشن گرافیک را تشریح کنیم. ابتدا به مفهوم کلی موشن گرافیک خواهیم پرداخت که در اصل موشن گرافیک چیست؟. موشن گرافیک یک اصطلاح انگلیسی و از دو واژه حرکت و تصویر تشکیل شده . به زبان ساده تر موشن گرافیک یعنی گرافیک متحرک. در نتیجه موشن گرافیک مجموعه ای از المان‌ها می باشد که به آن‌ها جلوه‌های حرکتی داده می‌شود. و صداگذاری شده و برای بازاریابی آماده می‌شوند. و امروزه توانسته طرفداران بسیاری را جلب خود کند. امروزه شرکت ها و برندها برای تبلیغ محصولات و خدمات به جای استفاده از تصاویر ایستا از موشن گرافیک .استفاده می کنند. کاربرد آن در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و حتی رسانه هایی همچون تلوزیون و … استفاده می شود.

ابزار های طراحی موشن گرافیک

بدون شک داشتن ابزار برای شروع هر کاری الزامی می باشد. برای طراحی موشن گرافیک هم لازم است که مجموعه ای از نرم‌افزارها رابه همراه  داشته باشیم. و البته یادگیری آن ها بسیار مهم است.

یک ویدیو که ثمره تدوین و ترکیب موشن رئال و المان های گرافیکی است. بسیار متفاوت تر از یک ویدیویی می باشد که بر پایه نرم افزار های کامپیوتری است. نرم افزار های ساخت موشن گرافیک متناهی به یک مورد نیست. و با توجه به عوامل مختلف دسته بندی های متفاوتی دسته بندی می شود. بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک در ساخت تبلیغات کاربرد دارد. در ادامه با دو مورد از انواع نرم افزار های طراحی موشن گرافیک آشنا خواهیم شد.

1.    فتوشاپ

فتوشاپ را می‌توان اصلی ترین  شاخه ‌های گرافیک دانست. امروزه تصاویری که مشاهده می کنید اکثراً با فتوشاپ طراحی شده است. فتوشاپ به عنوان یک نرم افزار خلاق و یکپارچه قابلیت های زیادی برای تغییر تصاویر دارد. اگر شما یک طراح گرافیست باشید پس دانستن فتوشاپ یکی از اصلی ترین ابزار های طراحی گرافیک است. زیرا  که پایه‌ یادگیری تمامی نرم‌افزارهای گرافیک از فتوشاپ است.

شما برای طراحی  موشن گرافیک نیاز به یادگیری فتوشاپ دارید. این ابزار برای طراحی کاراکترهای داخل پویانمایی‌ها و تیزرها کمک بسیاری می‌کند.

2.    افترافکت

یکی دیگر از نرم افزارهای شرکت Adobe جهت طراحی موشن گرافیک افترافکت می باشد. برای متحرک سازی طرح ها می توان از نرم افزار های دیگری هم استفاده کرد. اما هیچ برنامه چند منظوره ای مانند افترافکت برای متحرک سازی طرح های موشن گرافیک وجود ندارد. افترافکت نرم افزار بسیار قدرتمند می باشد . که به وسیله آن می توان انواع ویدیو ها را ویرایش و همچنین به آن ها جلوه‌های ویژه داد.
نحوه طراحی موشن گرافیک

در طی سال های اخیر طراحان انیمیشن روش های نوینی جهت ارتقا برند ها.علت ها، توصیف محصولات، خدمات، و موضوعات مختلف ایجاد کرده اند. موج ویدیوهای انیمیشن که تولید می شود و به طور زیاد نیز در بیشتر سایت ها یافت می شود. نقاشی متحرک نامیده می شود. با توجه به اینکه ویدیو یکی از تأثیرگذار ترین راه های انتقال اطلاعات می باشد. نقاشی های متحرک در اولویت در فهرست سازمان های قرار دارند تا مشتریان بیشتری را جذب کند. و سرمایه گذاران و حامیان مالی را نیز خوشنود سازد.

مفهوم اولیه

هدف اصلی ساخت موشن گرافیک چیست و در رابطه با چه موضوعی می باشد؟. هدف اصلی که مخاطبین با آن روبرو می شوند را باید شناخت کافی پیدا کرد. و سپس نکاتی را در تائید آن بکار برد. امکان آن وجود دارد که مشکلی را مطرح کنید. و سپس نحوه تولید محصول یا خدمات خود را بعوان راه حلی برای آن ارائه کنید.

سبک تصویری

برای طراحی موشن گرافیک باید یک سبک تصویری را برای طرح خود انتخاب کرد. سپس باید به این سؤالات پاسخ داد که آیا این کار هنری کارتونی است یا واقعی؟. فلت یا سه بعدی؟از چه رنگی استفاده می کنید؟.
آیا نمایش شخصیت های اصلی هم جزء برنامه است؟.
آیا این شخصیت ها شبیه به هم هستند؟ آیا مخاطبین متوجه سبک شما می شوند؟.
برای انتقال مفهوم تصاویر به چه چیزهایی اشاره خواهید کرد؟.
مرحله اول : تهیه متن خام

این مرحله دارای اهمیت ویژه ای می باشد. معمولاً موشن گرافیک محدود می باشد، ممکن است هر کدام 30 ثانیه الی یک دقیقه باشد. یعنی شما زمان کوتاهی در اختیار دارید. به یاد داشته باشید سادگی و شفافیت دو نکته بسیار مهم در این مرحله هستند.
برای آماده سازی داستان باید ،این سؤال ها را از خودت پرسید:

  • مخاطبان من چه کسانی هستند.؟
  • چه چیزهایی را باید فرابگیرم؟ چه چیزهایی را به یاد داشته باشم؟ و چه کارهایی را انجام بدهم.؟
  • چه احساسی را باید به آنها منتقل کنم.؟

 

باید به این نکته توجه داشت که تصاویر متحرک راه های بسیاری. جهت بیان داستان در اختیار شما قرار می دهند و نباید یک متن مشابه را برای تمامی تصاویر استفاده کرد. بر عکس اینفوگرافیک های ثابت که باید بر اساس کپی و تکرار بر روی داستان متمرکز شد. در طراحی موشن گرافیک تمرکز اصلی باید بر روی حرکت، صدا، و سایر موارد  باشد.

طراحی موشن گرافیگ
شکل 1- افکت متن
متن متحرک

روایتگر داستان مبنی بر متن می تواند. برای موقعیت هایی مثل نمایش نام های تجاری که صدا گزینه ای محسوب نمی شود عالی باشد.

صداگذاری

صدا شامل گویندگی، موسیقی، و افکت های صدا بعضی از کارشناسان ساخت موشن گرافیک ممکن است. از همان ابتدا از متنِ مجسم استفاده کنند و در پس زمینه موسیقی پخش کنند.
بعضی ها ممکن است از شخصیت های کارتونی با صداهای مختلف. افکت های صدا مرتبط با عملکردشان، و موسیقی نیز استفاده کنند. حتماً بایستی مجوز آهنگ هایی که دارای حق کپی هستند را خریداری نمایید و یا موسیقی را خودتان بسازید.
صداگذاری شامل یک روند  مشابه با انتخاب بازیگران برای برنامه های تلویزیونی می باشد.

اگر با یک تولید کننده با تمامی خدمات همکاری می کنید. آنها بخشی از متن شما را برای صداپیشه ها ارسال می کنند. و بعد از چند بار تمرین، ضبط نهایی انجام می شود.
ترکیب صدا و متن

صدا و تصویر سازی به طور همزمان  می تواند بخوبی کار کند تا تصویرسازی داده ها. توصیف ویدیو ها، و شفاف سازی متن ها به خوبی انجام گیرد.

مرحله دوم : استوری برد

این مرحله همراه با متن و تصویر می باشد. و شما می توانید مراحل طراحی کار را مشاهده کرد. جلسات استوری بورد نویسی با یک بحث و گفتگو. با اعضای گروه طراحی و تولید و با توجه به سناریو شروع  می شود. این روش مناسب ترین روش می باشد. زیرا باعث می شود نویسنده سناریو و طراحی طراح با یکدیگر به خوبی  کار کنند. در این مرحله هدف ایجاد چهارچوب و بررسی متن نهایی قبل از شروع کار می باشد. سپس با ایده های بخش طراحی، پروژه شروع می شود.

مرحله سوم :تبدیل استوری برد به طرح

مشابه پروژه های تصویری که ایجاد می کنید. سبک، و رنگ، به اندازه متن تأثیرگذار خواهد بود. حتی اگر در چهارچوب برند خودتان کار می کنید. انتخاب های ساده می تواند تاثیرشگفت انگیزی داشته باشد. هر زمان ایده ای را برای طراحی استوری بورد در نظر داشتید آنها را به واقعیت تبدیل کنید. هر موردی در این مرحله می تواند در مراحل نهایی انیمیشن مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه زمانِ رسیدگی به جزئیات فرا رسیده است. در این مرحله نکات تصویری نوشته می شوند که توسط گروه و کارفرما. قبل از ارسال به گروه انیمیشن و تائید نهایی، مورد بررسی قرار می گیرند.

مرحله چهارم : نهایی کردن طرح

مرحله طراحی موشن گرافیک زمانی می باشد که تمام موارد با یکدیگر ترکیب شوند. این روند نشان می دهد که چگونه مراحل به یکدیگر وابسته هستند.
باید از درستی تمام موارد و جزئیات در این مرحله اطمینان حاصل کرد. بنابراین توجه به این نکات ضروری می باشد:سبک انیمیشن,زمان بندی,موسیقی و افکت های صدا.

طراحی موشن گرافیگ
شکل 2- انیمیشن
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا