10 نکته اساسی طراحی موشن گرافیک (قسمت دوم)

طراحی موشن گرافیک

هر مسئله ای در مورد طراحی موشن گرافیک مربوط به بخش فنی نیست. زمانیکه یک پروژه تمام شود سؤالی که از طراح پرسیده می شود. درمورد ابزار کار است چنانچه ابزار فقط یک جنبه کار را نشان می دهد. بررسی دانش اطلاعات از مهمترین مواردی می باشد که قبل از ابزار باید در نظر گرفته شود. دانش تخصصی یکی از مواردی است که استفاده از ابزار را مشخص می کند.

بعضی از طراحان فقط یک جانبه جلو می روند. منظور این است که یا بر روی ابزارها یا سناریونویسی یا از دانش طراحان دیگر.در این مقاله به ادامه بررسی نکات اساسی طراحی موشن گرافیک خواهیم پرداخت.

نکات اساسی طراحی موشن گرافیک

1.خودداری از اشتباه

همیشه باید از اشتباهات بچه گانه جلوگیری کرد. ما اطلاع داریم که همیشه بدی ها در کلیات گرداوری شده اند. درنتیجه کوچکترین اشتباه بیشترین صدمه را به کیفیت موشن گرافیک خواهد زد. باید از همه چیز مطمئن شویم سپس شروع کنیم.

2.استفاده از انیماتور حرفه ای

ممکن است ساده باشد ولی ویدیو های زیادی به وسیله افرادی ساخته می شود. که فکر می کنند توانایی ساخت انیمیشن را دارند. زمانی صحبت از یک آدم حرفه ای شود نه تنها از مهارت بلکه از تفکر خلاقانه آن نیز می توان استفاده کرد. طراحان حرفه ای در دنیای انیمیشن زندگی می کنند. در نتیجه امکان آن وجود دارد که پیشرفت داستان و ارائه بهترین نظرات خاص کمک کند. مهمتر از آن این است. که حتی اگر ایده شما با موشن گرافیک مناسب نباشد شما را در جریان کار قرار می دهد.

3.انتقال با دقت

انتقال ها باید با دقت انجام شود. انتقال های ناموجه و نامتناسب تنها شلوغ کاری به حساب می آید. حتی ممکن است مخاطب را از روال داستان خارج کند. این مورد بدترین مشکلی است که در ساخت موشن گرافیک ناظر آن هستیم. فرقی هم نمیکند که یک داستان پیوسته داشته باشید یا چند داستان متفاوت. صحنه ها باید با یکدیگر متناسب باشند.انتقال ها باید یکپارچه باشد و براساس داستان.

4.در نظر گرفتن زمان

مهمترین مسئله در یک پروژه زمان است. باید دقت داشته باشیم که حرکات سریع نباشد. برای اینکه مخاطب از داستان اطلاع داشته باشد باید زمان بندی کرد. برعکس آن نباید زیاد طولانی شود. حرکت باید با متن هماهنگ باشد و انتقال هایی که استفاده می کنیم تمام به یکدیگر مرتبط باشد. از نظر آناتومی شخصیت باید به درستی طراحی شود و حرکت ها طبیعی باشد.

5.شخصیت انیمیشنی

مهمترین و پیچیده ترین بخش طراحی موشن گرافیک طراحی شخصیت است.  بعضی مواقع ممکن است شخصیت داستانی و داستان های پیرامون محور زیادی داشته باشد. اگر توانایی و مهارت انجام صحیح آن را نداشته باشید به مشکل ساز خواهد شد. اگر منبع خاصی در اختیار ندارید ممکن است روش انتزاعی دیگری را جایگزین کنید.

طراحی موشن گرافیک
شکل 1-شخصیت انیمیشنی

6.صدور مجوز در موسیقی

در طراحی موشن گرافیک یک موسیقی زیبا می تواند در کار روح ببخشد. اما باید برای این کار هزینه کرد. معمولاً باید 10 الی 20 درصد بودجه را به صدور مجوز موسیقی اختصاص داد. امکان دارد به دنبال یک قطعه سفارشی باشید یا با افرادی که فروش مجوز هستند درباره موسیقی های موجود حرف بزنید. فقط اطمینان حاصل کنید همیشه کار بصورت رسمی و قانونی است.

7.بازخورد نهایی

در این مرحله باید به بررسی کلی طراحی موشن گرافیک پرداخت. این سؤال پیش می آید که آیا اهداف تألیف شده در این پروژه تأمین شده است؟.  آیا مخاطب آن را تماشا می کند و به اشتراک می گذارد؟. از تمام این موارد می توان جهت بهینه و ارتقاء طراحی های بعدی استفاده کرد.

8.حرکت بین پلان ها

حرکت ها بطور وسیع در نقل داستان. به صورت روان و طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند. حرکت بین پلان به سناریو طراحی موشن گرافیک مربوط است. اما یک طراح نیاز دارد با دید کارگردانی ساخت موشن گرافیک را انجام دهد. اجرای طراح و تصویر خیالی او می تواند بسیار متفاوت باشد و مهمترین قسمت موشن گرافیک که باعث می شود.  ابتکار طراح را به تصویر بکشد انتخاب و اجرا بین پلان مناسب است. بدون حرکت در موشن گرافیک باعث می شود استدلال مخاطب از بین برود. در موشن گرافیک چهار نوع حرکت داریم که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

·حرکت  transition

طرز کار transition اینطور می باشد. که اشکال به صورت انیمیشنی تمام صفحه را پر می کنند. و فضا را برای صحنه ی بعدی آماده می سازند. طریقه کار مانند پرده تئاتر می باشد. زمانیکه صحنه قبلی به پایان برسد پرده پایین می آید تا صحنه بعدی شروع شود. حرکت در هر سناریو مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت که روشی نسبتاً فراگیر و قدرتمند است. در این قسمت دو حرکت است که شامل حرکت transition هندسی و حرکت ارگانیک.

·حرکت  transition ماسک

دقیقاً شبیه transition این حرکت در طراحی موشن گرافیک نیز برای مشاهده. صحنه بعدی به کار می رود. هم مؤثر است و هم هوشمندانه زیرا قطعاً انتقال قبل از اینکه تمام صفحه ماسک شود تکمیل می شود.

·انتقال حرکت دوربین

این حرکت در ساخت موشن گرافیک از طریق حرکت دوربین انجام می شود. از نمونه های حرکت دوربین می توان  حرکت به سمت سوژه,دور شدن از سوژه,چرخش دوربین و تراولینگ اشاره کرد. حرکت دوربین در ساخت موشن گرافیک آزاد است.

·حرکت تبدیلی

یکی از انواع حرکت ها در موشن گرافیک و انیمیشن حرکت تبدیلی است.  این نوع حرکت به صورت خاص توانایی جذب تصاویر و جلب توجه مخاطب را شامل می شود.

9.زنده بودن موشن گرافیک

هنگام تماشای موشن گرافیک هر بخشی که تصور کردید که تصویر متوقف شده. باید بدانید که جریان موشن گرافیک را از دست داده اید. مگر اینکه با اهداف قبلی این کار را انجام داده باشیم. حتماً به فکر زنده بودن پلان ها باشیم.

10.به روز بودن

در هر کسب و کار که باشید با توجه به رقیب هایی که شناخت دارید. باید بتوانید از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوید. حتماً تلاش کنید از حرکت هایی که میبینید تحلیل صحیح داشته باشید. حتی اگر در کاری مشکلی دارید سعی کنید ایده هایی برای بهتر کردن کارتان پیدا کنید تا مشکل برطرف شود.

طراحی موشن گرافیک
شکل 2- به روز بودن
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا